Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Is go to sleep van Eulogy jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen

go to sleep - Eulogy

Kunstwerk: Thalheim, Kunstenaar: Hermann Markard, Museum: Drents Museum

Over de inzending

voor mij gaat het kunstwerk Thalheim over het ouder worden van de mens en het vervagen van de tijd en herinneringen, ik heb dit geprobeerd vast te leggen in het nummer door het een melancholisch gevoel mee te geven, maar het geeft ook het terug kijken op gebeurtenissen in iemands leven weer. ik heb me met dit nummer ook laten inspireren door gebeurtenissen die ik zelf heb meegemaakt met mijn oma. op deze manier heb ik mijn kijk op het verouderen kunnen weergeven.

Details

904 Views
2250 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: Eulogy
Nummer: go to sleep
Genre: Singer/Songwriter
Kunstwerk: Thalheim
Kunstenaar: Hermann Markard
Museum: Drents Museum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Dit is professor Thalheim van de universiteit van Berlijn, een vriend van Hermann Markard. Thalheim was in 1988 al aardig op leeftijd toen Markard aan dit portret begon. Markard laat in dit portret het gevecht tegen de ouderdom zien. Thalheim buigt licht voorover om zijn gesprekspartner goed te kunnen verstaan en draait zijn goede oor naar voren. Als hij begint te vertellen kijkt hij de ander aan met zijn enige goede oog. Het voortdurend schakelen naar het goede oor en het goede oog, levert een bijna constante beweging op.

Het verhaal achter het werk

Ooit startte Hermann Markard met het schilderen van stillevens van een enkel object zoals een biet of een ei op een tafellaken. Vervolgens is hij ook mensen gaan schilderen, te beginnen met een zelfportret. Nu schildert Markard vrijwel uitsluitend nog mensen. Hij zegt hier zelf over: ‘Het heeft niets met psychologie te maken. Ik beschouw mijn werk als een dialoog tussen datgene wat ik zie en wat ik daar als het ware op antwoord. De wisselwerking tussen mij en mijn modellen is daarbij onmisbaar. De interactie tussen twee mensen is zoiets ongrijpbaars en fascinerends; soms lijk je een en dan ineens sta je op grote afstand van elkaar of zelfs lijnrecht tegenover elkaar, als in een magnetisch krachtenveld. Dit mechanisme werkt niet bij landschappen of stillevens. Ik streef er niet naar mijn modellen zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Ik denk dat juist de kracht van figuurstukken is dat de beschouwer geïnteresseerd raakt in de figuur zonder de afgebeelde te kennen. Schilderen doe ik altijd zonder de aanwezigheid van een model.’

Door zijn financiële onafhankelijkheid kon Markard in volledige artistieke vrijheid een oeuvre scheppen. Een oeuvre dat gedurende de jaren groeide en tegelijkertijd met zijn maker mee evolueerde. Een keuze uit de tekeningen en schilderijen van Hermann Markard is te zien in de tentoonstelling  Figuurstukken in het Drents Museum.

De kunstenaar

Hermann Markard (1926) begint op zestienjarige leeftijd, te tekenen en schilderen aan de kunstacademie in Karlsruhe. Na een paar semesters moet hij in militaire dienst. Hij vindt na de oorlog de mogelijkheid om zijn studie voort te zetten. Wanneer hij zijn studie aan de 'Schule des Sehens' van Oskar Kokoschka in Salzburg heeft afgerond, begint hij zijn professionele leven en carrière. Vanaf 1980 tekent en schildert Markard uitsluitend nog menselijke figuren. Markard woont en werkt in Amsterdam. 

‘Schilderen doe ik altijd zonder de aanwezigheid van een model. Mijn schildertechniek is te gecompliceerd om me tegelijkertijd te moeten concentreren op het model en op het schilderen. Mijn tekeningen en mijn geheugen zijn de basis voor en mijn houvast bij het schilderen.’ - Hermann Markard

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken