Terug naar kunstwerken
Kunstwerk door Yinka Shonibare
Wat zie je?
Een bijzonder kind (8-10 jaar) zit in een ouderwets schoolbankje. In zijn hand een goudkleurige griffel waarmee hij in het tafelblad gekrast heeft: “You can’t trust nobody”. Het kind heeft een pakje aan van 18de-eeuwse snit, maar de stof is 20ste-eeuws: het is Dutch Wax, een stof met in felle kleuren bedrukt katoen, van oorsprong voor de Afrikaanse markt gemaakt in de Nederlands textielfabriek Vlisco. Het hoofd van het kind is een hemelglobe. Maar de namen van sterren en planeten zijn vervangen door namen van schrijvers van over de hele wereld.
Waar gaat het over?
De Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare werkt altijd met Dutch Wax, zo ook bij dit werk. Hij ontdekte de stof op een markt in de Londense wijk Brixton. Het verhaal achter Dutch Wax fascineerde hem. Ooit werd het ontwikkeld door Nederlandse textielfabrikanten om een machinale versie van Indonesische batik te maken voor de Indonesische markt. Maar daar zat de Indonesische markt niet op te wachten. Wonderlijk genoeg werd de stof wel populair in West-Afrika. Het dragen van kleding met deze motieven werd in de tijd van de dekolonisatie zelfs een teken van Afrikaanse trots en onafhankelijkheid.
Het werk is onderdeel van een serie werken over kunsten en wetenschappen. Elk werk verbeeldt een kind dat bezig is met onder meer vioolspelen (muziek), door een telescoop kijken (astronomie) of zoals hier schrijvend in een schoolbankje (literatuur). Met de wereldschrijvers op de hemelbol laat Yinka Shonibare het universele en diverse van de cultuur van de wereld zien, en de beperkingen van het Engelse en Nigeriaanse onderwijs waar eigenlijk alleen de schrijvers van de westerse wereld onderdeel vormen van het literatuuronderwijs.
Over de kunstenaar
Yinka Shonibare geniet de laatste jaren een groeiende internationale bekendheid met zijn tableaux vivants van in African print geklede historische figuren. Hij werd geboren in Londen (1962), verhuisde op zijn derde jaar naar Lagos, Nigeria. Typisch product van een post-koloniale Britse upperclass opvoeding en een Nigeriaanse achtergrond, belandde Shonibare begin tachtiger jaren in het bruisende Londense kunstleven. Hier werd hij zich bewust van de discrepanties tussen achtergrond, opvoeding en dagelijkse realiteit.
"Door Afrikaanse stoffen veelvuldig in zijn werk toe te passen en daarbinnen te verwijzen naar de Westerse (kunst)geschiedenis, stelt Shonibare vragen als: wat is culturele identiteit, wat is de erfenis van het koloniale verleden en hoe verhouden deze zich tot elkaar?" Tropenmuseum
Informatie
Editie
2016
Tags
2010 Mens Politiek Figuratief Installatie Planets Literatuur Identiteit Kennis Multiculturaliteit You never can trust anybodyTropenmuseum
Link naar collectieDeel dit kunstwerk
TwitterInzendingen
-
Niet niemand vertrouwen
Van: Suzy G
Genre: Overig
1727 2983 dagen 10 stemmen -
Op Wat Er Is
Van: Louis Sings...Originals
Genre: Singer/Songwriter
2723 2984 dagen 63 stemmen -
Planets in your head
Van: Tjilp
Genre: Overig
4562 2990 dagen 174 stemmen -
Reset
Van: Jules
Genre: Overig
1731 2992 dagen 3 stemmen -
As soon as I'm finished with school
Van: Beechcraft Bonanza
Genre: Singer/Songwriter
1792 2995 dagen 6 stemmen -
Ik trek weer een zak open
Van: Ik trek weer een zak open
Genre: Experimenteel
2078 3015 dagen 12 stemmen