Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Is If Andy W. was a robot van PWB jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen

If Andy W. was a robot - PWB

Kunstwerk: Reliëf R 70-54, Kunstenaar: Jan Schoonhoven, Museum: Museum Prinsenhof Delft

Over de inzending

Het kunstwerk deed ons denken aan een cadans, aan machines, aan algoritmes. Het inspireerde ons tot het bedenken van een robotpersonage: R 70-55, kunstenaar van beroep, die moeite heeft los te komen van z’n vaste patronen. Hij is hyper intelligent en ziet er geweldig uit, maar een mens wordt hij nooit. Wat is nu eigenlijk de zin van zijn bestaan?
In zijn repeterende algoritme komt hij de dagen door, zoekend naar inspiratie, zoekend naar diepte, zoekend naar verlichting.


Links van de artiest: Facebook

Details

1115 Views
2251 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: PWB
Nummer: If Andy W. was a robot
Genre: Electronic/Ambient
Kunstwerk: Reliëf R 70-54
Kunstenaar: Jan Schoonhoven
Museum: Museum Prinsenhof Delft

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Twintig horizontale regels, enigszins in reliëf gevormd, waarbij op elke regel zich in het midden een trapeziumvormig 'compartiment' bevindt dat bij elke volgende regel iets naar rechts of links verspringt. In het midden ontstaat zo een verticale slingerende 'lijn'.

Het verhaal achter het werk

Jan Schoonhoven haalde de inspiratie voor zijn witte reliëfs uit architectuurfragmenten in Delft. Hij kon niet zonder Delft, zei hij zelf. Hij selecteerde een deel van een architectuurfragment, abstraheerde dat en zette het horizontaal en verticaal in serie. Hiermee maakte hij het tot kunst. Hij heeft veel van de architectuur die hij bewonderde laten fotograferen. Een van die foto’s is de wenteltrap van Museum Prinsenhof Delft. Dit reliëf lijkt afgeleid te zijn van die verspringende smalle langwerpige steentjes van de wenteltrap.

De kunstenaar

Als materiaal voor zijn reliëfs gebruikte Schoonhoven vaak ribkarton of papier-maché, bevestigd op een triplex achtergrond. Schoonhoven plaatste zijn geometrische vormen in herhaling en schilderde ze wit. Zoals in meer Delftse kunst speelt licht een belangrijke rol in dit kunstwerk; net als de beroemde schilder Johannes Vermeer speelt Schoonhoven met licht en schaduw: de veranderende lichtval verandert het werk constant. Samen met enkele andere Nederlandse kunstenaars richtte Schoonhoven in 1960 de Nulgroep op. Deze groep streefde naar een objectieve kunst die van emotionele waarden was ontdaan. De Nul-kunstenaars wilden met hun kunst géén commentaar leveren en géén ideeën verkondigen. Daarom gaf Schoonhoven zijn werken nietszeggende namen zoals RR 70-54, waardoor de kijker geen houvast krijgt of gestuurd wordt in het kijken. Het werk is gebaseerd op de wenteltrap in het museum.

 

 

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken