Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Is Shiny silver lining van MINCK jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen

Shiny silver lining - MINCK

Kunstwerk: Drieluik met het Laatste Oordeel, Kunstenaar: Lucas van Leyden, Museum: Museum De Lakenhal

Over de inzending

Toen ik dit Drieluik van Lucas van Leyden zag, viel me eigenlijk gelijk op dat het schilderij erg aansluit bij het beeld dat ik vandaag de dag van de wereld heb. Met de letterlijke religieuze boodschap van het schilderij heb ik niet zo veel, maar ik heb soms wel het gevoel dat we als wereld afstevenen op een onvermijdelijke afgrond. Gek genoeg is er soms ook opeens een gevoel van hoop, als je bijvoorbeeld iets positiefs opmerkt in het dagelijks leven of in de media. Dan voelt het alsof het allemaal toch nog de goede kant op kan gaan.

Voor mijn liedje heb ik eigenlijk het drieluik vergeleken met onze wereld zoals die nu is. Er komen gevoelsmatig veel thema’s uit het schilderij overeen met onze hedendaagse wereld. er zijn doemscenario’s maar ook hoopvolle vooruitzichten.

De coupletten beschrijven de negatieve aspecten van het schilderij en onze wereld, de refreinen representeren de hoop op een goede toekomst. Ik heb de teksten in het liedje zo geschreven dat ze kunnen slaan op zowel de letterlijke taferelen in het schilderij als op de gebeurtenissen in onze wereld op dit moment. De titel ’Shiny silver lining’ heeft ook een dubbele betekenis. Het slaat op een glimmend randje zonneschijn om een wolk heen, zoals in het schilderij te zien is. Daarnaast is het ook een metafoor voor een sprankje hoop.


Links van de artiest: Facebook Instagram

Details

452 Views
1501 Dagen
2 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: MINCK
Nummer: Shiny silver lining
Genre: Pop/Rock
Kunstwerk: Drieluik met het Laatste Oordeel
Kunstenaar: Lucas van Leyden
Museum: Museum De Lakenhal

Informatie over het kunstwerk

Dit zie je
Het onderwerp van Drieluik met het Laatste Oordeel is ontleend aan de Openbaring van Johannes (20: 11-15), waarin hij, als in een visioen, de terugkeer van Christus op aarde beschrijft. Het einde der tijden is aangebroken. Omringd door de apostelen, heiligen en engelen oordeelt Christus op de Laatste Dag wie naar de hemel gaat en wie naar de hel, afhankelijk van hun zonden. De gelukzaligen worden links naar de hemel geleid, rechts sleuren gedrochten en duivels de verdoemden het hellevuur in.

Het verhaal achter het werk
Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden geldt als meesterwerk van de noordelijke Renaissance. De natuurlijke weergave van het lichaam in complexe houdingen bereikte Lucas door studie van anatomie en perspectief, met behulp van prenten naar werk van renaissanceschilders als Michelangelo, Rafaël, Dürer en Signorelli. In afwijking van de traditie schilderde Lucas van Leyden het drieluik zonder opdrachtgevers. Lucas van Leyden maakte dit drieluik in opdracht van de kinderen van Claes Dircsz. van Swieten ter nagedachtenis aan hun vader, een Leidse houthandelaar, kerkmeester, schepen en in 1523 ook burgemeester van Leiden. Na voltooiing werd het in de Pieterskerk geplaatst. De patroonheiligen van Leiden, de apostelen Petrus en Paulus, schilderde Lucas op de buitenzijden van de luiken. Petrus en Paulus zitten vóór een indrukwekkend landschap dat, om diepte te suggereren, met verschillende kleuren en volgens een vast schema is opgebouwd. Bij het schilderen koos Lucas voor een hoog gezichtspunt, waardoor hij in dit fantasielandschap zoveel mogelijk elementen uit de zichtbare wereld kon samenbrengen. Zijn Antwerpse tijdgenoot Joachim Patinier maakte als eerste het landschap tot hoofdonderwerp en bracht de religieuze figuratie terug tot bescheiden proporties.

Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
Drieluik met het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden is hét topstuk van Museum De Lakenhal. Het werk wordt ook wel de Nachtwacht van Leiden genoemd.

Bijzonder weetje
Drieluik met het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden was ooit voor de Leidse Pieterskerk geschilderd en werd net op tijd in het stadhuis ondergebracht om te worden gespaard van de Beeldenstorm van 1566. Toen het drieluik in 1874 in Museum De Lakenhal werd geplaatst, werd het levendige visioen van Lucas van Leyden gespaard van de teloorgang, toen het stadhuis in 1929 spectaculair afbrandde.

Over de kunstenaar
Lucas van Leyden (Leiden, 1494 – 1533) was een zoon van de Leidse schilder Hugo Jacobsz. Na een opleiding in het atelier van zijn vader, ging Lucas in de leer bij de schilder Cornelis Engebrechtsz. Hij maakte al heel jong een stormachtige artistieke ontwikkeling door en werd snel een succesvol schilder en graveur. In 1521 ontmoette Van Leyden de Duitse kunstenaar Albrecht Dürer. Diens composities en het gebruik van licht-donkereffecten daarin zouden hem blijvend beïnvloeden. De Leidenaar was ook gefascineerd door prenten naar ontwerp van de Italiaanse kunstenaar Rafael. Met behulp van die prenten leerde hij het menselijk lichaam anatomisch juist en in allerlei houdingen weer te geven. Naast tekeningen en schilderijen ontwierp Van Leyden houtsneden en experimenteerde hij met de etstechniek. Hij ontwikkelde een volledig eigen stijl, die onder meer gekenmerkt wordt door karaktervolle portretkoppen. Hij stierf na een lang ziekbed op 39-jarige leeftijd aan tuberculose.

Tags

Het einde der tijden Engel Duivel Christus Bijbel Renaissance Hemel Hel Mensen Zonde

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken