Is Voetstuk van Qube jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen
Over de inzending
Dat is op zijn minst bijzonder te noemen.
Op dit moment weet ik niet of ik in God geloof, maar in de tekst van Voetstuk bestaat hij en voer ik een gesprek met hem.
Ik leg universele vraagstukken aan hem voor, en hij aan mij: waarom bestaat het kwaad? Waarom doen mensen verschrikkelijke dingen? En waarom laten God en mens dit gebeuren? Er zit een wens in om nader tot God te komen ("wil me met jou verzoenen"), maar tegelijkertijd spreek ik ook uit dat ik niet goed in staat ben om dat te doen. Er zitten te veel twijfels en rationalisaties in de weg.
Uit het werk van Helen Verhoeven trek ik geen duidelijke conclusie. Ik interpreteer het als een gedachtegang, een overdenking van die eerder genoemde universele thema's.
In Church I wordt het concept van een kerk of kapel losgemaakt van het religieuze (van de dogma's?). Wat overblijft is de kern: ruimte om na te denken over het leven en de wereld en de wens om dingen beter te maken dan ze zijn. Dat is in ieder geval hoe ik het zie en interpreteer, en dat verwoord ik in de song.
Het harmonieuze geluid van Voetstuk past goed bij de kleuren, de lichtval, het (letterlijk) zachte interieur van Church I en ik denk dat de twee samengevoegd een mooi geheel vormen.
Links van de artiest: Website Facebook Instagram
Informatie over het kunstwerk
Dit zie je
Een houten kapel met drie glas-in-loodramen met toegevoegde decoraties waaronder 46 beelden in keramiek, gips en hout, 11 elementen in glas en metaal, 2 grote en 2 kleine mozaïekpanelen, patchwork tapijt, 9 schilderijen op doek, 1 werk op papier en diverse panelen met nissen, vlakke panelen en voetstukken in glas-in-lood, hout, verf, schuim en mortel. Kortom, veel!
Het verhaal achter het werk
Church I is een installatie geïnspireerd op het idee van een religieuze kapel. Het tapijt op de vloer, de schilderijen aan de muur, de plafondschilderingen, de glas-in-loodramen, de keramieken beeldjes, de mozaïekpanelen: het hoort allemaal bij de installatie en is gemaakt door de kunstenaar, Helen Verhoeven. Wanneer je als bezoeker de kapel binnenstapt, word je ondergedompeld in Verhoevens fascinerende wereldbeeld. Hiervoor liet zij zich inspireren door verschillende religieuze verhalen en goot deze in een modern jasje. De akoestiek (stilte) en het licht (gedempt) zorgen er daarnaast voor dat je als bezoeker automatisch je pas vertraagt en op fluistertoon begint te praten, net als in een echte kapel, kerk of ander gebedshuis.
Verhoeven knoopt hier het verleden en heden aan elkaar door de historisch geladen vorm van de kapel. Ze gebruikt materialen en past technieken toe die vandaag de dag nog maar weinig te zien zijn. Het weglaten van de oorspronkelijke religieuze context van de verhalen waarop de objecten gebaseerd zijn, zorgt ervoor dat alleen ons tragisch menselijk gedrag overblijft: goede daden naast vals spel en kwaadaardigheid, verdriet, verlies en vernedering. Macht en onmacht staan zij aan zij. Verhoeven laat daarmee zien dat deze thema’s van alle tijden zijn en dat we daarnaast altijd behoefte zullen blijven houden aan ruimtes om deze zaken te overdenken.
Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
We gaan naar een museum om kunst te zien. Maar een museum doet meer dan een plek bieden aan kunstwerken. Het is een plek voor stilte, verwondering en het loskomen van onze dagelijkse beslommeringen. Misschien zelfs een plek voor contemplatie. Net zoals kerken en kapellen dat jarenlang zijn (geweest) voor veel mensen. Met deze hedendaagse kapel geeft de kunstenaar Helen Verhoeven letterlijk ruimte voor de geest en laat zij zien dat we verbonden zijn aan het verleden door universele thema’s.
Bijzonder weetje
Dankzij een werkbijdrage van het Mondriaanfonds kon Verhoeven zich twee jaar lang verdiepen in de klassieke en religieuze thema’s van de 15e, 16e en 17e eeuwse schilderkunst in Bonnefanten Maastricht. Ze selecteerde uiteindelijk negen werken uit de collectie oude kunst van het museum en maakte hier haar eigen versie van. Deze waren te zien in 2018 in de tentoonstelling Oh God.
Over de kunstenaar
Verhoeven (1974, Leiden) verhuist op twaalfjarige leeftijd met haar ouders naar de Verenigde Staten. Achtereenvolgens komt ze na haar middelbare school terecht op het San Francisco Art Institute (VS), de New York Academy of Art (VS) en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.
Inmiddels woont en werkt de kunstenaar al een aantal jaren in Berlijn. Verhoeven is een kunstenaar met internationale reputatie die met haar werk vooral aandacht trekt vanwege haar unieke beeldtaal en combinatie van traditie en actualiteit.
Bekijk de video van Verhoeven die zich voorbereidt op 'Oh God':
Check de video
Tags
Meer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Silence's soft light
Van: Lizet Aviva
Genre: Singer/Songwriter
363 1491 dagen 0 stemmen -
Engelen
Van: Yoeri & Stef de Haan
Genre: World
462 1491 dagen 0 stemmen -
Kleuren
Van: Guusje
Genre: Pop/Rock
1098 1491 dagen 153 stemmen